Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

UZLAH SATU AGENDA

Seorang mukmin ialah seorang yang hatinya sentiasa bertumpu kepada Allah. Zahir dan batin mereka sentiasa menjauhi manusia. Inilah yang dinamakan uzlah. Mereka menggauli manusia hanya apabila ada keperluan yang dikehendaki agama.

                   Kata Hatim bin Al-Asam r.h. : Jadikanlah manusia itu seperti api, jangan kamu menghampirkan dirimu dengan api, melainkan setelah kamu berhajat kepadanya. Demekian juga kamu dengan manusia, apabila kamu menghampiri mereka, berhati-hatilah sepertimana kamu berhati-hati dengan api.
            
                   Berkata Abu Bakar Al-Waraq r.h. :  Tak payahlah kamu bercita untuk merasa ‘kemesraan Allah’ di hatimu selagi kamu suka sangat menggauli manusia. Dan kamu tidak usahlah bercita untuk mendapat keredhaan Allah selagi kamu sentiasa bercampur dengan ‘kegelapan’.  Demikian juga, tidak usahlah bercita untuk mendapat kasih dan cinta Allah, selagi kamu masih mencintai dunia. Dan kamu tidak mungkin memperolihi kelembutan hati nurani selagi di dalam hatimu tidak ada perasaan kasih belas kepada anak yatim.


               
                  Begitulah perhatian berat salfussaleh terhadap agenda uzlah. Kalaupun terpaksa bergaul dengan manusia, hati dijaga agar jangai sampai pergaulan itu memudharatkan perhubungan dengan Allah. Kalau tidak perlu menampilkan diri, diri tidak ditampilkan. Diri diketengahkan andai ada keperluan di sisi agama, maka diri ‘disembunyikan’, siapa pun tidak perlu mengenali mereka.