Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

PERINGKAT PUASA

  • Puasa Umum iaitu puasa mukmin yang masih melakukan perbuatan makiat kepada Allah S.W.T . Puasanya sangat mudah- tidak makan, tidak mnum, dan tidak melakukan perkara yang membatalkan puasa. Tapi anggota lahirnya seperti mata, telinga, mulut, kaki, tangan tidak berpuasa sama. Manakala hatinya pula bersarang dengan sifat mazmumah- hasad dengki, pemarah, sombong, dan riya'. Puasa ini tidak dapat memelihara diri dari kejahatan nafsu dan syaitan. Rasulullah S.A.W bersabda: "Berapa banyak orang yang berpuasa tetapi tidak dapat apa-apa daripaa puasanya itu melainkan lapar dan dahaga sahaja".
  • Puasa Khusus iaitu puasa orang soleh, berpuasa seperti yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. Dia juga dapat menahan anggotanya dari melakukan dosa termasuk berjaya memelihara hatinya daripada sifat mazmumah antaranya pemarah, sombong, riya', ujub, takabur,dan gila puji.
  • Puasa Khususul Khusus iaitu puasa orng yang hatinya hampir dengan Allah. Berpuasa segala anggota lahir dan batin, bahkan hatinya turut berpuasa daripada mengingati hal-hal dunia. Hatinya sepanjang masa mengingati Allah. Ini adalah bentuk puasa para nabi, rasul dan aulia'.