Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

GENERASI KEMENANGAN YANG DIIMPIKAN

Generasi yang akan menikmati dan menerima anugerah kemenangan Islam adalah para ‘amilin yang beriman dan bertaqwa,bersih zahir dan batinnya dari semua yang diharamkan Allah,dan sentiasa mengelakkan dirinya dari kemurkaan dan azab Allah.Berikut dibentangkan ciri-ciri generasi ‘jilin-nasr’ yang diimpikan, yang diambil dari sedutan Al-Quran dan hadis.


Mereka ialah golongan yang:

1. Sentiasa taat kepada Allah dan Rasul-Nya
2. Jihad dijalanAllah adalah program hidupnya
3. Mati Syahid adalah cita-cita hidupnya yang paling tinggi
4. Sabar menghadapi ujian dari Allah
5. Ikhlas dalam beramal
6. Mendahului amalan akhirat dari amalan dunia
7. Sangat takut pada Allah dan siksaan-Nya
8. Selalu memohon ampun kepada Allah diatas dosa-dosa
9. Bersikap zuhud dengan dunia dan tidak panjang angan-angan duniawi
10. Solat malam dan sunat dah menjadi kebiasaanya
11. Kuat bertawakkal kepada Allah
12. Sentiasa mengingfakkan harta,tidak mengira masa senang atau susah
13. Berkasih sayang sesama mukmin dan bersikap memaafi manusia
14. Sentiasa menegakkan amar makruf dan nahi mungkar
15. Sangat kuat memegang amanah,janji dan kerahsiaan
16. Pemaaf dan berlapang dada dalam menghadapi kejahilan manusia
17. Kasih sayang kepada keluarga
18. Terlalu merendah diri
19. Sentiasa membimbing manusia kepada petunjuk
20. Tidak mengamalkan pembaziran
21. Terlalu lembut hati dan banyak menangis kerana Allah
22. Sanggup menasihati orang lain dan sanggup dinasihati orang lain
23. Terlalu cemburu terhadap perlanggaran syariat.

Inilah generasi yang diimpikan dan sedang ditunggu-tunggu kehadiran mereka oleh ummah dewasa ini.Pada merekalah digantungkan segala pengharapan agama, bangsa, tanah air dan alam sejagat ini. Sebagai petugas gerakan, marilah kita melayakkan diri menjadi generasi tersebut. Sekarang adalah proses ke arah memantapkan syakhsiyyah. Persiapan dan persediaan diri yang mantap amatlah diperlukan. Justeru, proses saringan dan penapisan yang disediakan oleh Allah sebagai sunnah-Nya sedang menanti dihadapan kita. Apabila Pra-syarat kemenangan sudah kita miliki, bilangan kita yang sedikit sudah tidak menjadi ukuran lagi pada Allah.Ketika itu, kemenangan untuk perjuangan Islam akan menjadi kenyataan.Hal tersebut telah disebutkan oleh Allah,melalui pertarungan di antara al-Haq dan al-Batil di dalam kisah Talut dan Jalut.

Firman Allah SWT:

Maksudnya:“Kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya,berkatalah ia: “Sesunggunhnya Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai oleh itu sesiapa diantara kamu yang meminum airnya maka bukanlah ia dari pengikutku,kecuali orang yang mencedok satu cedokan dengan tangannya”.(Sesudah diingatkan demikian)mereka meminum juga dari sungai itu (dengan sepuas-puasnya),kecuali sebahagian kecil dari mereka.Setelah Talut bersama-sama orang-orang yang beriman menyeberengi sungai itu,berkatalah orang-orang yang minum(dengan sepuas-puasnya): “kami pada hari ini tidak terdaya menentang Jalut dan tenteranya”.Berkata pula orang-orang yang yakin bahawa mereka akan menemui Allah: “Berapa banyak (yang pernah terjadi),golongan yang sedikit Berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah;dan Allah(sentiasa)bersama-sama orang-orang yang sabar”.

PENUTUP
Diambang kemenangan, golongan beriman mempertingkatkan keimanan kepada Allah, sementara golongan yang zalim akan mempertingkatkan pula kezaliman mereka.Pada saat itu,masing-masing akan sampai kepada kemuncaknya.Dan pada ketika itulah Allah akan memberikan kemenangan kepada golongan Islam.Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!