Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

Ukhuwah Dalam Memimpin

Ukhuwah adalah satu ikatan kasih sayang yang melahirkan perasaan belas kasihan, bertimbang rasa terhadap Islam. Ia adalah anugerah daripada Allah kpd yg ikhlas di kalangan hambanya para penolongnya, pengikut dan kelompoknya yg berjiwa bersih dan suci.

Allah subhanahu wa ta'ala berfirman :

"...Dialah yg menguatkanmu dgn pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yg beriman. Dan (Dialah) yg menyatupadukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yg ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat jua menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
(Surah Al-Anfal ;62-63)

Sabda Rasulullah s.a.w:

"Perbandingan orang-orang Mukmin dalam erti kata kasih sayang mereka, perasaan belas kasihan mereka, dan timbang rasa mereka itu adalah laksana satu badan".

Umat Islam sentiasa dititikberatkan agar menyemai benih-benih persaudaraan sesama saudara Islam secara umumnya dan antara pemimpin dan pengikut secara khususnya. Bagi pemimpin dia merupakan kepala kpd badan organisasi yg menentukan tujuan, matlamat dan mengatur dan mengawasi segala perancangan. Selain itu juga pemimpin merupakan lambang kesatuan (wehdah) dan kerapian organisasi. Telah menjadi perkara yang dimaklumi bahawa kesatuan adalah lambang kekuatan. Ianya hanya akan tercapai bila mana ukhuwah tumbuh subur di dlm diri mereka(pemimpin dan pengikut). Tetapi berapa ramaikah yg benar-benar memahami hakikat ukhuwah dan persaudaraan itu? Bukanlah dimaksudkan persaudaraan jika persekitaran individu itu hanya dikelilingi oleh ribuan pengikutnya atau lebaran senyuman yg dipersembahkan kpdnya dan bukan juga rentakan kaki senada dan seirama, setia mengikut apa sahaja tetapi apa yg dikehendaki dgn ukhuwah ialah mengikat antara hati dan jiwa dgn ikatan akidah yg merupakan ikatan yg paling kuat dan tinggi. Ukhuwah(persaudaraan) adalah saudara iman, manakala tafarruq(perpecahan) ialah saudara kufur.

Oleh itu dibawah naungan kasih sayang dan persaudaraan akan tercapailah kpd beberapa marhalah menuju kesempurnaan sesuatu organisasi. Antaranya ialah :

KERJASAMA: setiap individu sentiasa bersiap sedia dgn menyumbang tulang empat kerat bg melicinkan serta memantapkan lg gerak kerja.

WEHDATUL FIKR: meningkatkan persefahaman anggota kpd matlamat dan halatuju yg satu agar dpt mengelak drpd perbalahan atau perpecahan.