Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

Profesionalisme Dalam Kepimpinan

Sudah berhari-hari ana cuba siapkan artikel ini,akhirnya selesai jgk…Di sini ana nak berkongsi sedikit task ana tentang “PROFESIONALISME DALAM KEPIMPINAN”…

Sebelum menceritakan tajuk ini lbh mendalam..ana lebih suka untuk menghuraikan mksd profesionalisme itu sendiri…

Profesionalisme: Satu set ciri2 pengetahuan, kepakaran, sikap, dan nilai dalam sesuatu profesion.

Disini ana hanya mampu menceritakan profesionalisme dalam kepimpinan dlm skop yg kecil sahaja iaitu kepimpinan individu dan sesuatu organisasi atau persatuan(badan).
Kepimpinan adalah satu proses menggerakkan sekumpulan manusia menuju ke suatu arah yang telah ditentukan melalui dorongan yg tidak memaksa.
Kepimpinan juga merupakan satu proses untuk menyelaraskan arahan, mengatur dan mengelakkan penggunaan pendapat sendiri yg blh merosakkan sesebuah organisasi.Dengan kata yg lain,pemimpin adalah bertanggungjawab untuk menjaga keperluan organisasi secara keseluruhannya.
Selain itu,kepimpinan juga merujuk kpd kemampuan mempengaruhi minda dan gelagat anggota organisasi untuk mencapai tujuan organisasi melalui struktur dan prosedur baru. Pada kebiasaannya seseorang pemimpin menggunakan hanya teknik pengaruh yang tidak ada unsur paksa. Penggunaan pengaruh tanpa unsur paksaan ini membawa kepada hubungan yg positif di antara pemimpin dan pengikut. Ini bermakna subordinat menerima pengaruh daripada pemimpin kerana menghormati, menyukai atau mengagungi pemimpin tersebut.

Kepimpinan wujud dalam semua profesion termasuklah profesion organisasi.Tetapi dalam konsep profesion organisasi,kepimpinan adalah satu daripada unsur2 yg terpentingDengan yg demikian, unsure kepimpinan dalam profesion organisasi perlu dipupuk dan dipertingkatkan kualitinya supaya memperolehi keberkesanan untuk mencapai matlamat2nya..

Ciri2 profesion itu ialah:
1.Menyediakan perkhidmatan yang unik dan penting,serta mempunyai matlamat yang jelas untuk sesuatu organisasi..
2.Berkeyakinan dan menaruh sepenuh kepercayaan serta pengharapan yg tinggi terhadap anak buah.
3.Menghabiskan sebahagian besar waktu bersama org bawahan untuk berbincang,membantu dan mendorong mereka bg memajukan matmalat yg digariskan.
4.Berusaha mengesan dan mengenal pasti masalah2 dlm proses pengurusan dan pentadbiran organisasi.
5.Terlibat secara langsung bg mempengaruhi org bawahan ke arah mencapai matlamat organisasi yg telah ditetapkan.

Pemimpin hendaklah mematuhi kod etika yang ditentukan oleh organisasi profesion yang terlibat.

Dalam menjalankan tugas,org yg mempunyai ciri2 profesion akn bnyk menggunakan keupayaan dan kebolehan intelek..Mereka akan membuat sesuatu keputusan yg bernas..
Sebenarnya profesionalisme ini lebih mengutamakan mutu perkhidmatan dan tidak mementingkan pendapatan atau ganjaran..

Antara nilai2 profesionalisme yg perlu ada dlm diri seorang pemimpin ialah neutraliti, kreativiti, kejujuran, inovasi, intelektual, integrity, akauntabiliti, berkecuali….

Ketua hendaklah menunjukkan kemampuan bekerjasama dalam mengurus organisasinya menuju matlamat yg dicita-citakan.Perkara ini tidak akan dapat dicapai melainkan wujud hubungan yg erat antara pemimpin dgn yg dipimpin tanpa ada sebarang garis pemisah antara mereka.Malah seorang pemimpin perlu manjadi contoh, tidak kira dalam aspek kebajikan ataupun tindak tanduknya.

Pemimpin bkn shj bertanggungjawab untuk memberi galakan bahkan sanggup menerima teguran, cadangan dan pandangan daripada org bwahannya. Sikap saling member dan menerima inilah yg menjadi salah satu unsure penting dan perlu ada dalam apa juga institusi kepimpinan kita hari ini..

Kepimpinan dan profesionalisme tidak blh dipisahkan dan sebarang langkah untuk memisahkan peranan tersebut adalah tidak tepat,Ini adalah kerana peranan kepimpinan dan profesionalisme adalah saling lengkap melengkapi antara satu sma lain.

p/s : dlm kpimpinn.... profesinal pnting krna sandainya pmimpin x profesionl dlm mmkirkn sesua2 prkara sgala pkrjaan akn mnjd kurg smprna, org yg kta pimpim akn mmndg rndh pd pmimpin serta org bwhn ssh hndk brinterksi dgn pmimpim krn pmimpim kurg open minded...

jka kta profesional…arhn yg diberi x trtngguh...kita akn pndai mngwl msa, lbh brdisiplin, lbh pndai mngwl emosi(x trlalu emosional) dan pndai mmbezakn yg mn peribadi n pekrjaan..
Seseorang yang dikatakan profesional hendaklah sedar bahawa tanggungjawab ialah amanah Allah yang wajib dilaksanakan dan akan dipersoalkan nanti di alam akhirat.