Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

Mencegah itu Lebih Baik daripada Mengubati

Tips Kesihatan

GATAL KERONGKONG
Untuk menghilangkan gangguan ini, cubalah petua berikut. Ambil 2-3 helai daun salam segar yang telah dicuci bersih. Masukkan dalam mangkuk. Rendam dengan air panas. Tambahkan sedikit garam kemudian tutup. Biarkan hingga sejuk kemudian minumlah hingga habis.

DAUN BETIK MENGUBAT LUKA
Sekiranya anda luka terkena pecahan kaca dan serpihan kaca tertinggal dikaki, ambil daun betik dan tumbuk dengan sedikit garam hingga lumat. Tempelkan daun betik yang telah lumat itu pada luka tersebut dan balutlah dengan kain bersih. Insya-allah dalam beberapa hari serpihan kaca yang masih tinggal pada luka itu akan keluar dan lukanya akan segera kering dan sembuh.

UBAT GIGI PENAWAR KULIT MELECUR
Cara yang paling mudah mengubati kulit yang melecur ialah dengan menyapu ubat gigi keatas kulit berkenaan sebaik ianya terkena.

MENJAGA KESEGARAN MATA
Jika anda mengalami masalah penglihatan yang kurang baik anda boleh amalkan perubatan cara tradisional. Caranya ambil daun lobak merah, rendam dalam 1 mangkuk air panas , biarkan beberapa minit setelah itu minum airnya 3 kali sehari sebelum makan.

HILANGKAN JERAWAT
Ambil anggaran 9 helai daun bunga melati, dicuci hingga bersih. Kemudian tumbuklah daun tadi hingga lumat. Ambil daun yang sudah ditumbuk tadi dan sapulah pada muka yang berjerawar. Lakukan ini terus menerus hingga jerawat betul-betul hilang. InsyaAllah,

SELAMAT MENCUBA…….