Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

Juara

Tahukah anda pembaca, asal kejadian saudara?

Terjadinya saudara adalah hasil pertemuan sperma dari bapa dan telur dari ibu. Di saat terpancutnya mani maka berenang-renanglah saudara berserta beratus ribu sperma lain. Terjadinya sau peraduan renang yg hebat. Lebih hebat dari olimpik. Betapa tidak..Pertama, dalam peraduan renang olimpik hanya beberapa puluh peserta sahaja sedangkan peraduan ini mengandungi ratusan ribu peserta. Kedua, lorong renang Olimpik lurus, bergarisan dan luas sedangkan peraduan ini lorongnya berliku-liku hebat, jauh, penuh rintangan dan berhimpit-himpit dengan peserta-peserta lain. Ketiga, peraduan renang Olimpik menjanjikan tiga hadiah (emas,perak dan gangsa) sedangkan peraduan ini hanya satu mempunyai satu hadiah(sebiji telur). Keempat, yg kalah di peraduan ini beerti kematian. Kelima, yg menang di Olimpik terjamin mendapat hadiah tetapi menang di peraduan ini belum pasti terus hidup. Banyak lagi rintangan dan dugaan.

Demikian hebatnya peraduan renang ini sehingga ramailah perenang yg tersangkut di ranjau2 sepanjang jalan. Namun saudara terus mara. Akhirnya sampailah ke garisan penamat. Selain dari saudara ramailah perenang lain turut sampai. Maka berlakulah perebutan mencuba hendak bercantum dengan telur. Akhirnya hanya seorang pemenang. Itulah saudara!! Adakala terdapat dua,tiga,empat atau lima pemenang. Jadilah kembar. Tapi selalunya seorang saja pemenang. Alangkah bangganya, alangkah gembiranya kerana saudaralah JUARA.

Dari saat itu bermulalah pula ujian dan dugaan baru. Kadang-kadang ibu turun darah, keguguran. Namun selalunya si Juara terus berpaut teguh pada rahim ibu sehingga beberapa bulan.

Walau dalam keadaan sarat, ibu-ibu masih kuat dan rajin bekerja. Adakalanya ibu tergelincir. Bergegarlah gantungan si Juara namun terus berpaut teguh hinggalah sampai waktunya.

Bila sampai waktunya alangkah sukar untuk keluar. Kepala besar, badan besar sedangkan pintu keluar kecil. Si Juara terus bergerak mengasak. Sedikit..Sedikit..Sudah kelihatan cahaya.Lagi..Lagi..Ah!! Keluar semua..Waaa....!!!!!

Samada anak Melayu, Jawa, Aceh, Cina, India, Inggeris jeritannya sama. Waaaa....!!! Itulah jeritan JUARA. Jeritan memberitahu pada dunia :

*AKULAH JUARA

*AKU SUDAH DATANG

Hebat jeritan itu. Lebih hebat dari jeritan sebaik mengalahkan sang singa.

Dengan segera ayah datang membisikkan Qamat/Azan. Begitu baru saudara datang ke dunia begitu segera pula saudara terdengar suara halus (tapi seni segala seni) di cuping telinga seruan yang antara lain menyeru saudara menuju kejayaan. Haiyaalalfalah, Haiyaalalfalah!!!