Kenangan A1P5(Account), Kmk Slideshow: Mujahidah’s trip to Changloon (near Kangar), Perlis, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kangar slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Kenangan 2009

Jenis Nafsu

NAFSU AMMARAH
Nafsu yang sentiasa mendorong dan menyuruh manusia melakukan kejahatan, dan berasa gembira serta bangga dengan kejahatannya.

NAFSU LAWWAMAH
Mengetahui dengan ilmunya bahawa perbuatan jahat dan dosa itu salah, tetapi masih melakukan perbuatan tersebut. Oleh itu, dia menyesal di atas perbuatan jahatnya itu.

NAFSU MULLHAMAH
Jiwanya banyak terkumpul dengan sifat-sifat baik akan tetapi jiwanya memerlukan kesabaran, tabah dalam mujahadah dan sentiasa bersyukur dengan kurniaan Allah S.W.T.

NAFSU MUTMAINNAH
Nafsu ini ialah nafsu yang tenang dan tenteram ketika mengingati Allah S.W.T dan sentiasa dekat dengan Allah S.W.T.

NAFSU RADHIAH
Jiwa yang reda terhadap Allah S.W.T, sentiasa dalam keadaan selamat sejahtera, mereka puas dengan nikmat kurniaan Allah S.W.T.

NAFSU MARDHIAH
Jiwanya sentiasa mendapat keredaan Allah S.W.T. Bukti keredaan Allah S.W.T dapat dilihat daripada akhlaknya yang mulia, mempunyai sifat ikhlas dalam amalannya.

NAFSU KAMILAH
Jiwa yang sempurna, jiwanya berada pada peringkat tinggi, sempurna, memiliki sifat-sifat diri yang baik dan sempurna.

Apakah jenis nafsu yg wujud dalam hati saudara dan saudari???
Sama-samalah kita memperkemaskan kembali nafsu yg buruk kepada yg baik
..

p/s : ana terkejut bila dapat tau ada jenis-jenis nafsu pd diri kita ini yg sama dengan nama adik-beradik ana..Antaranya,Kak Mardhiah,Kak Kamilah dan adik Radhiah..yg memberi persamaan kpd jenis nafsu MARDHIAH,nafsu KAMILAH dan nafsu RADHIAH..ana harap makna kpd nafsu tersebut wujud dlm diri adik-beradik ana dan kpd ana sendiri serta sahabat2 yg lain.